środa, 19 lutego 2014

Nasiona eukaliptusa z Madery

Madera, 17-31.07.2013

Pośród różnych wiktuałów z Madery przywiozłam nasiona eukaliptusa. Przypominają one guziki i od razu wszyscy chcieli je mieć. Na szczęście przywiozłam ich sporo. 

Dlaczego dzisiaj o nich? Bo przede mną kolejna podróż. Tym razem na ląd Portugalii. Podczas wertowania przewodników zaczęłam czytać o drzewach tego kraju i napotkałam znanego mi już eukaliptusa.
A, który zapach maderski utkwił mi najbardziej? No właśnie eukaliptusowy. Początkowo, przemierzając ścieżki lewad, nie wiedziałam, co tak pachnie. 

Oczywiście eukaliptusy jako drzewa przyciągnęły od razu moje spojrzenie, z uwagi na łuszczącą się korę i pokrój, a także wysokość nawet do 55m.
Na pierwszym planie niebieski agapant i pomarańczowa cynobrówka (krokosomia)na tle łuszczącego się eukaliptusa

Natomiast, że to te guziki m.in tak pachną, wpadłam właściwie pod koniec pobytu na Maderze, nie mogąc odejść od stoiska z ziołami na słynnym targu stolicy Madery Mercado dos Lavradore. 

Targ Mercado dos Lavradore w Funchal - stoisko zielarskie na 2 piętrze
Z nasion eukaliptusa zaparza się herbatę, zalewając 1 guzik wrzątkiem i parząc ok. 10 minut. Herbata ma słomkowy kolor i lekki smak, a właściwie to bezsmak, jednakże z delikatnym znanym wszystkim aromatem eukaliptusowym.



Wcześniej sądziłam, że eukaliptusy rosną tylko w Australii, bo tylko tam żyją "misie" koala i wchrzaniają liście eukaliptusa. Oglądałam program, że te słodkie torbacze są zagrożone wyginięciem, bo się eukaliptusy wycina. I ja się tym bardzo zmartwiłam. A tu się okazuje, że eukaliptus szybko rośnie. Na Maderze jest gatunkiem inwazyjnym - liście wydzielają turpiny, związki zabijające dżdżownice, a także niszczące nasiona innych gatunków w glebie pod drzewami. A w Portugalii jest drzewem uprawianym, głównie dla przemysłu papierniczego. 

Mnie przypomina wierzbę w swym wysysaniu wody oraz gdy patrzę na pojedynczy liść -  jak dla mnie wierzbowaty. Kontrowersje związane z negatywnym oddziaływaniem eukaliptusa na bioróżnorodność, glebę i wodę spowodowały w latach 80-tych ograniczenie monokultury. Liście eukaliptusa nie gniją, przyroda pozbywa się ich podczas pożarów lasów.

Młode eukaliptusy, a wzdłuż ścieżki lewady hiacynty i agapanty.

Spacer przez las eukaliptusowy jest dla mnie jednym z powracających wspomnień. Olejek eteryczny wydobywający się z liści, towarzyszył nam podczas niejednej wędrówki wzdłuż lewad.


Z Camachy do Monte

Po powrocie do Polski uderzyły mnie inne zapachy, naszego lasu i łąk.. Inne, swojskie, niedoceniane.

A, gdzie lecę?
Przemierzać kolorowe wybrzeże Algarve, piaszczyste i klifowe.
Czy tam będzie las eukaliptusowy? Coś mi się wydaje, że niekoniecznie :) Natomiast na pewno będzie sporo kwitnących kwiatów, piachów, achów i ochów.

Przydatne linki:
Fauna i flora Portugalii 
Ciekawy artykuł o zagrożeniach związanych z uprawą eukaliptusa w Portugalii - Pracownia na rzecz wszystkich istot 

7 komentarzy:

  1. Każde miejsce ma swój jakiś specyficzny zapach - ale nigdy nie byłem w miejscu, gdzie pachnie eukaliptusowo. A drzewa - rzeczywiście, robią wrażenie. Ale ja po prostu lubię drzewa. Gdziekolwiek jestem, staram się wybrać do lokalnego lasu (chyba, że, jak w środkowej Florydzie, akurat tam lasów nie ma...). Powiedz, czy w lesie eukaliptusowym znajduje się na ziemi nasiona, tak jak u nas żołędzie, czy one jakoś szybko znikają?

    OdpowiedzUsuń
  2. Leżały te nasiona, ale nie wszędzie i nie rzucały się w oczy, bo je odkryłam pod koniec pobytu. Lecz zamierzam tam wrócić to zbadam ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy artykuł. Jak byłam pierwszy raz w Portugalii to również byłam zaskoczona, że rosną tam eukaliptusy. Szybko nauczyłam się je rozpoznawać po korze, właśnie takiej złuszczającej się. Nie wiedziałam wtedy, że mają takie ciekawe nasiona :-(
    Jednak moimi ulubionymi drzewami były dęby korkowe (mają rzeczywiście miękką korę) oraz sady pomarańczowe. Cudne widoki.
    Pozdrawiam.
    Marzena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Ciekawe czy tam, gdzie w najbliższym czasie będę w Portugalii, dane mi będzie zobaczyć dęby korkowe. Sady pomarańczowe też brzmią ładnie.

      Usuń
  4. Ja również przywiozłam z Madery nasiona eukaliptusa - wysypało się z nich wiele małych ziarenek - jeszcze mniejszych niż mak.
    Zasiałam je i wyrosły z małe eukaliptusy - rosną jak oszalałe na wschodnim oknie, podlewam je codziennie bo tak szybko wysycha im ziemia. Tylko nie wiem co mam z nimi zrobić dalej? Aaaa jeszcze jedno wydzielają zapach - hmmm trochę przypominający.......koci mocz. Nie wiem czy wolno je wystawić na zewnątrz chociaż na lato.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja lece na Madere w pazdzierniku. Ciekawa jestem czy znajde nasiona eukaliptusa? Czy ktos cos wie o tym kiedy one spadaja z drzew?Pozdrawiam .Ala.

    OdpowiedzUsuń
  6. przyleciałam z madery i przywiozłam sadzonki małe eukaliptusa mam zamiar wsadzić do doniczek a na wiosnę do gruntu a kilka zostawić w doniczce ale wodę piją jak smoki
    ELA 29 WRZESIEŃ HOTEL PANORAMICO KONIECZNA WYCIECZKA DZIPEM Z IGOREM MÓWI PO POLSKU ZA B.MAŁE PIENIĄDZE POKARZE PRAWDZIWĄ MADERE WYSPA BOSKA




    OdpowiedzUsuń